سوالات متداول

برای تهيه توكن بايد به كدام مراكز مراجعه كنيم؟

تامین کنندگان توکن (بر اساس حروف الفبا)
ردیف نام شرکت نام توکن آدرس تلفن شماره ثبت شرکت کدشناسه شرکت
1 شرکت ارتباطات فرهنگ آزما ST3 خ زرتشت غربی-بعد از بیمارستان مهر-ساختمان 78 جهت امور نمایندگی های شهرستان با شرکت تماس بگیرید. 02181571
185544
10102276503
2 شرکت امن افزار گستر شریف ParsKey مدل B تهران، خیابان آزادی، خیابان حبیب‌الله، خیابان قاسمی غربی، شماره 37-طبقه پنجم 02161975500 191534 10102335004
3 شرکت ره آورد سامانه امن ePass3003

rastinمدل طلایی
تهران، خیابان سید جماالدین اسدآبادی ( یوسف اباد)،خیابان 63، پلاک 1، واحد1
جهت امور نمایندگی های شهرستان بر روی لینک ذیل کلیک کنید.
مشاهده نمایندگی ها
02188616163 220549
10102618518
4 شرکت  ارتباطي پيام پرداز keyA3 تهران، خيابان شريعتي، بالاتر از پل سيدخندان، خيابان مجتبـايي، كوچـه دايـانـا، پلاك 44، طبقه پنجم، واحد 10 جهت امور نمایندگی های شهرستان بر روی لینک ذیل کلیک کنید.
مشاهده نمایندگی ها
02122886630 11881
10260329240
5 راهبرد رایانه رستاک NetBod تهران ، خیابان سهرودی شمالی ، خیابان خرمشهر ، خیابان شهید عربعلی (نوبخت) ، کوچه هفتم ، پلاک 7 03136688339 33281
10260538003
6 گروه مهندسی آرک Mtoken مدل K3 تهران ، میدان هفت تیر، خیابان کریم خان زند، خیابان خردمند جنوبی، پلاک 20، واحد 11 88841174 452199 14003967258

من مديرعامل يك شركت خصوصي هستم و فرمهاي سازمان امور مالياتي براي من ارسال شده است لطفا من را راهنمايي كنيد كه از ابتدا چه اقداماتي بايد بكنم؟

فرم ارسال شده برای اخذ گواهی امضای دیجیتال برای کار با سامانه عملیات الکترونیکی مودیان مالیاتی می باشد. برای این کار مراحل ذیل را انجام دهید:
  • توکن را از مراکزی که در جدول فوق معرفی شده اند تهیه کنید.
  • یکی از فرم های ارسال شده(فرم تکمیل شده با مشخصات مدیرعامل یا فرم خام) را تکمیل کنید.(فرم پر شده با مشخصات مدیر عامل ، فرم پیشنهادی می باشد. در صورت مغایر بودن و یا معرفی شخص دیگری غیر از مدیر عامل فرم خام را تکمیل کنید.)
  • فرم تکمیل شده را به همراه توکن و مدارک مندرج در صفحه دوم (منظور از وجه واریزی، 260000 ریال می باشد که باید به صورت نقدی پرداخت شود.) به یکی از دفاتر اسناد رسمی معرفی شده در سایت سازمان امور مالیاتی به آدرس (http://tax.gov.ir) تحویل فرمایید.
  • پس از اخذ گواهی امضای دیجیتال ، وکالتنامه مالیاتی نیز برای صاحب گواهی (شخصی که فرم درخواست صدور گواهی به نام ایشان تکمیل شده و گواهی امضای دیجیتال دریافت نموده است) به عنوان نماینده شرکت باید در دفتر اسناد رسمی تنظیم و ثبت گردد.

من يك شخص حقيقي هستم و فرمهاي سازمان امور مالياتي براي من ارسال شده است لطفا من را راهنمايي كنيد كه از ابتدا چه اقداماتي بايد بكنم؟

فرم ارسال شده برای اخذ گواهی امضای دیجیتال برای کار با سامانه عملیات الکترونیکی مودیان مالیاتی می باشد. برای این کار مراحل ذیل را انجام دهید:
  • توکن را از مراکزی که در جدول فوق معرفی شده اند تهیه کنید.
  • فرم ارسال شده را تکمیل کنید.
  • فرم تکمیل شده را به همراه توکن و مدارک مندرج در صفحه دوم به یکی از دفاتر اسناد رسمی معرفی شده در سایت سازمان امور مالیاتی به آدرس (http://tax.gov.ir) تحویل فرمایید.

آيا گواهي امضا براي شركتهاي خصوصي جهت ارسال اظهارنامه مالياتي اجباري است ؟

شركتها بايد از سازمان امور مالياتي استعلام كنند.

من متقاضي گواهي امضا الكترونيك براي يك شركت خصوصي جهت ارسال اظهارنامه مالياتي مي باشم مي خواستم بدانم چه مبلغي را بايد واريز كنم؟

مبلغ صدور گواهي امضا 260000 ريال مي باشد اما شما بايد وجه مورد نظر را با مراجعه به دفاتر اسناد رسمي به سردفتر بدهيد.

براي دريافت گواهي امضا بايد به كدام مركز مراجعه كنيم؟

به دفاتر اسناد رسمي فعال در زمينه صدور گواهي

براي تمديد گواهي امضاء چه اقداماتي بايد انجام داد؟

تاريخ اعتبار هر گواهي امضاء يك سال مي باشد و بعد از اتمام اين مدت بايد با مراجعه به دفاتر ثبت نام گواهي امضاء خود را تمديد كنيد.

User pin توکن بلاک شده است چگونه میتوانم آن را unblock کنم؟

برای unblock توکن ها نیاز به یک رمز مدیریتی به نام so pin می باشد که پیش فرض آن برای هر توکن متفاوت می باشد. و برای دستیابی به آن باید نرم افزار مدیریتی (manager) آن را اجرا کرد.

اگر هم userpin و هم so pin بلاک شده باشد چه باید کرد؟

در صورت بلاک شدن so pin باید توکن را initialize کرد.

نصب نسخه 64 بیتی توکن epass 3003 auto به چه شکل می باشد؟

اگر توکن های نسخه جدید توسط سیستم شما شناسایی نمی شوند و قبلا از توکن های مدل پایین تر استفاده می کردید توسط برنامه Add ro remove program در کنترل پنل، نسخه قبلی را حذف نموده و تمام توکن ها را به جز توکن جدید از روی سیستم بردارید. اگر نرم افزار توکن جدید به صورت اتوماتیک نصب نشد به درایور ساخته شده در My Computer رفته و برنامه نصب آن را اجرا کنید.

در فرم های درخواست گواهی الکترونیکی در بند های مربوط به تایید متقاضی و سازمان که محل امضا /اثر انگشت و مهر و امضای سازمان وجود دارد منظور از پذیرش تعهدنامه و توافقنامه چیست؟

با توجه به قوانین خاص موجود برای حفظ و نگهداری گواهی امضای الکترونیکی لازم است متقاضیان قبل از امضا و تایید فرم، قوانین را مطالعه و از آن آگاهی داشته باشند.

آیا گواهی SSL صادر شده از طرف مرکز میانی عام در مرورگرها معتبر می باشد؟

خیر، با توجه به تحریم بودن کشور ما، زنجیره گواهی را باید به صورت دستی روی سیستم نصب کنید. برای راهنمایی بیشتر به سایت http://www.gica.ir مراجعه و از منوی سمت راست «دانلود» را انتخاب کنید. فايل «Install Latest certificates chain » را دانلود وسپس روي سيستم خود اجرا كنيد .

در فرمهاي صدور گواهي در صفحه دوم منظور از organization unit چيست؟

سطوح سازماني هر فرد در سازمان مي باشد

هزينه هاي مربوطه به صدور گواهي و خدمات دفاتر اسناد رسمي اعم از تنظيم وكالت و غيره به چه صورت مي باشد؟

 هزينه هاي متفرقه (طبق تعرفه اعلام شده در سامانه کانون سردفتران و دفتریاران به نشانی http://www.notary.ir )  وکالت  250,000ریال
 ارزش افزوده  12,500 ریال
 بهای اوراق   2,200 ریال
 تعرفه گواهی امضاء الکترونیک(طبق تصویب نامه شماره 258897/ ت 46036 ک )  اشخاص حقیقی  250,000ریال
 کارکنان بخش غیر دولتی  260,000ریال
 کارکنان بخش دولتی  340,000ریال

هزینه های فوق باید به صورت نقدی به مسئول صدور گواهی پرداخت شود. و تفکیک و واریز آن به حساب مربوطه توسط دفتر ثبت نام انجام می شود

دو فرم از طرف سازمان امور مالیاتی کشور برای گرفتن امضای الکترونیکی برای شرکت ارسال شده است. که روی یکی از فرم ها مشخصات مدیرعامل درج شده است. این دو فرم برای چیست؟

فرم های ارسالی جهت معرفی یک نفر نماینده برای گرفتن گواهی امضای الکترونیکی می باشد تا بتوانید از خدمات الکترونیکی سازمان امور مالیاتی کشور که یکی از آنها امکان ارائه اظهارنامه با گواهي الكترونيكي امضاء می باشد استفاده کنید. یکی از فرم های ارسالی به صورت نمونه با مشخصات مدیرعامل پر شده است. اما چنانچه مشخصات مدیرعامل تغییر پیدا کرده است و یا شرکت شخص دیگری را برای گرفتن امضای الکترونیکی میخواهد معرفی کند میتوانید از فرم خام استفاده کنید.

سوالات خود را در مورد توكنهاي شباب از کدام مركز می توانم بپرسم؟

تجار، بازرگانان، صاحبان كارت بازرگاني و نمايندگان آنها برای استفاده از توکن شباب میتوانند با مراکز ذیل تماس بگیرند:
سامانه شباب: http://www.shabaab.ir
شرکت ارتباطات فرهنگ آزما: http://www.azmagroup.com
شماره تماس: 81571

در ارسال اظهارنامه در سامانه عملیات الکترونیکی مالیاتی با گواهی امضا خطا دریافت نموده ام، علت آن چیست؟

توضیحات مربوط به هر کد خطا به شرح ذیل می باشد:

خطا 1: لطفا براي ارسال مجددا تلاش كنيد

توضیح: عملیات امضا با استفاده از گواهی در ویندوز XP با سرویس پک 3 قابل استفاده می باشد. راه حل: سرویس پک 3 ویندوز XP را نصب کنید

خطا 21: ساختار امضا معتبر نیست

توضیح: عملیات امضا با استفاده از گواهی و توکن به درستی انجام نشده است. راه حل: ممکن است توکن توسط سیستم شناسایی نشده باشد.

خطا 22: امضا معتبر نیست

توضیح: گواهی معتبر نمی باشد. راه حل: اعتبار گواهی الکترونیکی امضای خود را بررسی نمایید. گواهی ها دارای اعتبار یکساله می باشند. همچنین چنانچه از معتبر بودن گواهی خود مطمئن میباشید ممکن است خطا را به دلیل عدم به روز رسانی سایت در زمان خاصی دریافت نموده اید بنابراین در زمان دیگری دوباره سعی نمایید

خطا 200: امضا نامعتبر است

توضیح: وکالتنامه مالیاتی مربوط به مودی حقوقی در سیستم ثبت نشده است یا در زمانی که وکیل/نماینده شرکت از گواهی الکترونیکی امضا استفاده می کند دارای اعتبار نمی باشد ویا ممکن است گواهي امضا به نام يك شخص صادر و وكالتنامه هم به نام شخص ديگري تنظيم شده باشد راه حل: به دفتراسناد رسمی صدور گواهی الکترونیکی امضا مراجعه نموده و از ثبت، اعتبار وکالتنامه مالیاتی ، همچنین تطابق مشخصات وکیل با شخص دارنده گواهی اطمینان حاصل نمایید.

خطا: شماره ملی وارد شده در اظهارنامه با شماره ملی گواهی انتخاب شده مغایرت دارد

توضیح: کدملی صاحب گواهی با کد ملی اظهارنامه مطابقت ندارد.
راه حل :

  • به مسیر Control Panel، رفته و گزینه Internet Options را انتخاب نمایید.
  • در پنجره باز شده برگه، Content را انتخاب نمایید.
  • در قسمت Certificates، گزینه Certificates را انتخاب نمایید
  • در برگه، Personal ، گواهی های داخل توکن نمایش داده می شود.
  • برای رویت کد ملی درج شده در گواهی، روی گواهی مورد نظر دوبار کلیک نمایید.
  • در پنجره گواهی نمایش داده شده در برگه ، Details، گزینه subject، را انتخاب نمایید.
  • از محتوای فیلد Subject، SERIALNUMBER یا Serial Number را که حاوی کدملی شخص صاحب توکن است بررسی نمایید. اگر با کد ملی اظهارنامه مطابقت داشته باشد درایور مربوط به توکن را نصب نمایید.

خطا: Please Insert the Smart Card

توضیح : خطا مربوط به اشکالات سخت افزار توکن می باشد.
راه حل :
اگر توکن مربوط به شرکت پیام پرداز میباشد به سایت http://www.payampardaz.net مراجعه نموده نرم افزار توکن کیا3 (اظهارنامه مالیاتی) را دانلود و طبق دستورالعمل این سایت عمل نمایید.